Martin Glaser
režisér
Narodil se v roce 1974 v Sokolově. Během gymnaziálních studií snil o dráze vědce, ale po dvou letech studia chemie na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy zběhl na pražskou DAMU a zde vystudoval obor činoherní režie a dramaturgie. Absolvoval v roce 1997 inscenací Alarcónovy Podezřelé pravdy. Ještě předtím ale se svými spolužáky založil generační Divadlo na prahu, ve kterém uvedl své první inscenace (Goldoni – Zamilovaní, Topol – Hodina lásky a vlastní hru Unikání neboli cynismus).
Už během studia na DAMU přijal angažmá v Jihočeském divadle, kde působí od roku 1998 jako kmenový režisér. Od 1. ledna 2006 je uměleckým šéfem činoherního souboru, který se snaží profilovat jako moderní činohru ansámblového typu s důrazem na souhru hereckých osobností a současnou dramatiku, která tvoří základní pilíř repertoáru.
Ve svých inscenacích se nejčastěji zabývá tématem hry, manipulace a moci (Havel – Odcházení, Shakespeare – Macbeth, Něco za něco, Hampton – Nebezpečné vztahy, Trier – Kdo je tady ředitel, Lausund – Benefice, Presňakovové – Hrát oběť, Maupasant – Miláček, Mastrosimone – Jako naprostý šílenci a nebo operní Verdiho Otello), víry a fanatismu (Schwab – Prezidentky, Slobodzianek – Prorok Ilja, Corneille – Polyeuktos) a rozpadem tradičních morálních hodnot (Zelenka – Očištění, Crimp – Misantrop, LaBute – Tlustý prase). Často se vrací i k tématu outsiderství, osamělosti a vykořeněnosti (McDonagh – Osiřelý západ, Mrzák inishmaanský, Belbel – Mobil, Vedral – Kašpar Hauser, Egressy – Portugálie, Čechov – Tři sestry).
V Jihočeském divadle kontinuálně spolupracuje s dramaturgyní Olgou Šubrtovou, se kterou tvoří i úspěšný autorský tandem. Transkripce juvenilie Jaroslava Havlíčka Muž sedmi sester se s obrovským diváckým ohlasem uvádí již od roku 2005 a spolu se hrou Utěšitel, volně inspirovanou motivy z Westovy novely Miss Lonelyheart, otiskl obě časopis Disk. Diváckými hity jsou i komedie psané pro otáčivé hlediště v Českém Krumlově (Tři mušketýři, Ženy Jindřicha VIII. aneb Chudák král(em), Dekameron).
Má slabost pro brutální grotesky, thrillery a detektivky (Letts – Zabiják Joe, McDonagh – Lebka z Connemary, Christie – Deset malých černoušků, Past na myši, Highsmithová – Cizinci ve vlaku).
Pravidelně hostuje v divadlech v Praze, Brně, Ostravě, Olomouci, Liberci, Pardubicích a v Plzni.
Za olomoucké nastudování Arabské noci Rolanda Schimmelpfenniga získal cenu Josefa Balvína, kterou uděluje Pražský divadelní festival německého jazyka nejlepší české inscenaci německy psané hry. Inscenace Nebezpečné vztahy byla oceněna jako nejpozoruhodnější umělecký počin přehlídky České divadlo v roce 2008. Zelenkovo Očištění bylo v cenách Nadace Alfréda Radoka vyhlášeno jako nejlepší uvedená nová česká hra. Inscenace Tlustý prase získala Cenu studentské poroty na pardubickém Grandfestivalu smíchu. Havlovo Odcházení bylo vybráno na prestižní plzeňský festival Divadlo, Prezidentky a Mobil byly uvedeny na hradeckém festivalu Divadlo evropských regionů.