Alexandr Beň

sólista opery / baryton

Rodák z ukrajinského Lucku se už během studií na lvovské Lysenkově Státní akademii stal laureátem mezinárodní pěvecké soutěže v Bělehradu. Po absolutoriu získal angažmá jako sólista lvovské Opery Ivana Franka. Zde debutoval v roce l99l titulní úlohou v opeře P. I. Čajkovského Evžen Oněgin, jež se stala jeho „erbovní“ rolí; zopakoval si ji nejen na scéně Jihočeského divadla, ale i v Národním divadle v Praze. V roce 1993 absolvoval pěvecké kurzy European Center for Opera and Vocal Arts v belgickém Gentu pod vedením basbarytonisty Toma Krause. Od roku l994 je předním sólistou operního ansámblu Jihočeského divadla v Českých Budějovicích. Vytvořil tu celou plejádu velkých barytonových úloh, zejména ve Verdiho operách (Rigoletto, Traviata, Maškarní ples, Luisa Miller, Trubadúr, Aida, Síla osudu, Otello), ale i v operách veristických (Puccini, Giordano, Leoncavallo, Mascagni) a francouzských (Massenet, Gounod, Bizet). Z operního repertoáru 18. století a raného 19. století lze uvést jeho úspěšné hlavní role Figara v Lazebníku seviilském, Doktora Malatestu v Donu Pasqualovi či Belcoreho v Nápoji lásky a titulní roli Mozartova Dona Giovanniho, kterou úspěšně ztvárnil i před Otáčivým hledištěm v Českém Krumlově. Neminuly jej ani důležité postavy české operní literatury smetanovské (Vok Vítkovic, král Vladislav, Kalina), dvořákovské (Bohuš i Adolf). Zasloužené vavříny sklízel také jako Revírník z Janáčkových Příhod lišky Bystroušky uváděných před Otáčivým hledištěm v režii Martina Kukučky a Lukáše Trpišovského. Během své umělecké kariéry hostoval na většině českých operních scén. K jeho největším úspěchům na tomto poli patří ztvárnění role Zvířete v opeře Philipa Glasse Kráska a zvíře podle stejnojmenného filmu Jeana Cocteaua v režii Petra a Matěje Formana v pražském Národním divadle (2003). Bohatá je i jeho koncertní činnost, mimo jiné rád prezentuje písňovou tvorbu své rodné země.

Program

Prosinec 2024
Název Datum Začátek Konec Místo Volných míst
Kouzelná flétna Derniéra Poslední sezóna Út  31.12. Začátek 16:00 Konec 18:35 Místo DK Metropol ČB Volných míst 20+ Detail inscenace

Program na tento měsíc pro Vás připravujeme.

Leden 2025
Únor 2025
Název Datum Začátek Konec Místo Volných míst
Komenský Čt  6.2. Začátek 19:00 Konec 20:45 Místo DK Metropol ČB Volných míst 20+ Detail inscenace
Komenský Po  10.2. Začátek 19:00 Konec 20:45 Místo Státní opera Praha Státní opera Praha Detail inscenace

Koupit tickets

Jakobín Po  24.2. Začátek 18:00 Konec 21:10 Místo DK Metropol ČB Volných míst 20+ Detail inscenace
Komenský  28.2. Začátek 10:00 Konec 11:45 Místo DK Metropol ČB Volných míst 20+ Detail inscenace Koupit za školu tickets

Repertoár

Prodaná nevěsta

Prodaná nevěsta

Bedřich Smetana

Komická opera pod širým nebem

Nejoblíbenější česká opera opět v Holašovicích mezi malebnými staveními, zapsanými na seznam památek UNESCO. Laskavý humor, venkovský fištrón i srdce na dlani – a především vynikající Smetanova hudba. To je Prodaná nevěsta, již si snad každý musí zamilovat. V sólových rolích vystoupí špičkoví tuzemští pěvci. Dále účinkuje sbor, orchestr a balet Jihočeského divadla a Dětský pěvecký sbor Jitřenka.

Opera Jihočeského divadla opět uvádí ikonické dílo české opery v unikátních kulisách hospodářských usedlostí Holašovic. Typická jihočeská vesnička si zachovala svou architektonickou podobu tzv. selského baroka z 19. století, a je tak naprosto autentickým dějištěm pro dobrodružné námluvy Mařenky a Jeníka, a zároveň je příslibem opravdu nezapomenutelného diváckého zážitku. Mimořádná je i kostýmní výprava s originálními blatskými kroji, které byly zhotoveny přímo pro tuto inscenaci, poněvadž obec je součástí významné kulturně historické oblasti jihočeských Blat.

Prodaná nevěsta je vlastně anekdota o nevěstě, kterou ženich prodá sám sobě. Byla napsána původně jako zpěvohra s mluvenými dialogy (1866) a sám skladatel ji označil jako „hračku“, jako vítané rozptýlení od vážných oper. Přesto se ale nerodila snadno. Smetana svůj osobitý „národní styl“ hledal a pečlivé cizeloval s vysokými uměleckými nároky a mnohými byl právě za to kritizován. Až čtvrtá verze opery se stala verzí finální (1870). Dílo začalo brzy sklízet obrovské úspěchy a sklízí je podnes. „Prodanka“, jak jsme si ji familiárně překřtili, se téměř okamžitě stala symbolem příslovečné české hudebnosti a smyslu pro humor. Vedle úsměvných momentů je ale podmanivá i svou opravdovostí a životaplností charakterů. Prostá lidovost se tu snoubí s hloubkou citu i poezií. Prodaná nevěsta je tak nejen zakladatelským dílem národní české opery, ale rovněž stále přitažlivou, laskavou i trochu sebeironickou hudební komedií, která oslovuje diváky napříč věkovým spektrem a zaslouženě patří ke zlatému fondu české i světové opery. 

Hudební nastudování a dirigentDavid Švec

RežieTomáš Ondřej Pilař

SbormistrMartin Veselý

KostýmyDana Haklová