Jan Šťáva

bas

Narodil se roku 1988 v Brně. Zpěv studuje od dětství pod vedením své matky, učitelky zpěvu a operní pěvkyně Zdeňky Rybecké. V roce 1999 byl přijat na Gymnázium P. Křížkovského s uměleckou profilací v Brně do třídy Mgr. Ireny Vašíčkové-Pollini. Během studií na tomto gymnáziu zvítězil v několika pěveckých soutěžích (např. Pražský pěvec, Duškova soutěž) a v roce 2006 natočil své první CD – Biblické písně Antonína Dvořáka a černošské spirituály. V roce 2007 byl přijat na JAMU, kde pokračoval ve studiích ve třídě doc. Zdeňka Šmukaře do roku 2012. Od ledna 2010 je členem Janáčkovy opery NdB, kde k jeho repertoáru patří role jako Leporello (Don Giovanni), Král (Aida), Gremin (Evžen Oněgin), Rafael/Adam (Stvoření), Kecal (Prodaná nevěsta), Paloucký (Hubička) a další. V roce 2011 debutoval v pražském Národním divadle rolí Osmina (Únos ze serailu). Od té doby zde vystoupil v řadě jiných postav, mj. Leporello (Don Giovanni), Král (Aida), Figaro a Bartolo (Figarova svatba) nebo Sarastro (Kouzelná flétna). Je stálým hostem opery Národního divadla moravskoslezského v Ostravě, kde ztvárnil například Collina (Bohéma), krále Hydraota (Armida), Talbota (Maria Stuarda), Markýze (Mirandolina) či Kecala (Prodaná nevěsta). Touto rolí se prezentoval i při otevření Nového divadla v Plzni v sezoně 2014/15. V zahraničí působil v Ópera de Paris (Komisař – Růžový kavalír), v operních domech v Montpellier a Nantes/Angers, pro které nastudoval roli Osmina (Únos ze serailu), dále v Ópera de Toulon (Alidoro v Rossiniho Popelce) či Ópera National de Lorraine v Nancy.

Při své bohaté koncertní činnosti spolupracoval s orchestry jako BBC Symphony Orchestra, Orchestre National de Lyon, Beethoven Orchestra Bonn, Radio Symphony Orchestra Hannover, Česká filharmonie, Pražská komorní filharmonie, Symfonický orchestr Hlavního města Prahy FOK, Janáčkova filharmonie Ostrava či Filharmonie Brno a vystoupil na několika prestižních festivalech (mj. BBC Proms, Salzburger Festspiele, Smetanova Litomyšl, Moravský podzim, Prague Proms). K jeho koncertnímu repertoáru patří například basové party v dílech J. S. Bacha (Vánoční oratorium, Janovy pašije), J. Haydna (Stvoření), W. A. Mozarta, A. Dvořáka či G. Verdiho (Requiem). 

Program

Listopad 2024
Název Datum Začátek Konec Místo Volných míst
Jakobín  29.11. Začátek 18:00 Konec 21:10 Místo DK Metropol ČB Volných míst 20+ Detail inscenace
Prosinec 2024
Název Datum Začátek Konec Místo Volných míst
Kouzelná flétna Derniéra Poslední sezóna Út  31.12. Začátek 16:00 Konec 18:35 Místo DK Metropol ČB Volných míst 20+ Detail inscenace

Program na tento měsíc pro Vás připravujeme.

Leden 2025
Únor 2025
Název Datum Začátek Konec Místo Volných míst
Komenský Po  10.2. Začátek 19:00 Konec 20:45 Místo Státní opera Praha Státní opera Praha Detail inscenace

Koupit tickets

Repertoár

Prodaná nevěsta

Prodaná nevěsta

Bedřich Smetana

Komická opera pod širým nebem

Nejoblíbenější česká opera opět v Holašovicích mezi malebnými staveními, zapsanými na seznam památek UNESCO. Laskavý humor, venkovský fištrón i srdce na dlani – a především vynikající Smetanova hudba. To je Prodaná nevěsta, již si snad každý musí zamilovat. V sólových rolích vystoupí špičkoví tuzemští pěvci. Dále účinkuje sbor, orchestr a balet Jihočeského divadla a Dětský pěvecký sbor Jitřenka.

Opera Jihočeského divadla opět uvádí ikonické dílo české opery v unikátních kulisách hospodářských usedlostí Holašovic. Typická jihočeská vesnička si zachovala svou architektonickou podobu tzv. selského baroka z 19. století, a je tak naprosto autentickým dějištěm pro dobrodružné námluvy Mařenky a Jeníka, a zároveň je příslibem opravdu nezapomenutelného diváckého zážitku. Mimořádná je i kostýmní výprava s originálními blatskými kroji, které byly zhotoveny přímo pro tuto inscenaci, poněvadž obec je součástí významné kulturně historické oblasti jihočeských Blat.

Prodaná nevěsta je vlastně anekdota o nevěstě, kterou ženich prodá sám sobě. Byla napsána původně jako zpěvohra s mluvenými dialogy (1866) a sám skladatel ji označil jako „hračku“, jako vítané rozptýlení od vážných oper. Přesto se ale nerodila snadno. Smetana svůj osobitý „národní styl“ hledal a pečlivé cizeloval s vysokými uměleckými nároky a mnohými byl právě za to kritizován. Až čtvrtá verze opery se stala verzí finální (1870). Dílo začalo brzy sklízet obrovské úspěchy a sklízí je podnes. „Prodanka“, jak jsme si ji familiárně překřtili, se téměř okamžitě stala symbolem příslovečné české hudebnosti a smyslu pro humor. Vedle úsměvných momentů je ale podmanivá i svou opravdovostí a životaplností charakterů. Prostá lidovost se tu snoubí s hloubkou citu i poezií. Prodaná nevěsta je tak nejen zakladatelským dílem národní české opery, ale rovněž stále přitažlivou, laskavou i trochu sebeironickou hudební komedií, která oslovuje diváky napříč věkovým spektrem a zaslouženě patří ke zlatému fondu české i světové opery. 

Hudební nastudování a dirigentDavid Švec

RežieTomáš Ondřej Pilař

SbormistrMartin Veselý

KostýmyDana Haklová