- Jihočeské divadlo
- Činohra
- Ansámbl
- Jakub Čermák
Jakub Čermák
umělecký šéf činohry
Divadelní a operní režisér, příležitostný herec a performer, dramatik, frontman uměleckého gangu Depresivní děti touží po penězích, dramaturg pražské kulturní sluje Venuše ve Švehlovce.
Získal Cenu Divadelních novin za imerzivní projekt Happy end v hotelu Chateau Switzerland (2022), jeho text Očistec si zaslouží každý získal třetí místo na mezinárodní soutěži Dráma v Bratislavě (2022). Festival …příští vlna/ next wave… jej ocenil jako Osobnost roku (2020), získal Cenu české divadelní DNA za mimořádný přínos v oboru alternativního divadla na festivalu Malá inventura (2020), byl opakovaně nominován na Cenu Divadelních novin (2018, 2019, 2021). Jeho on line inscenace Memento (MOR) získala Cenu divadelní kritiky v kategorii “divadlo v karanténě” (2021). Jeho inscenace Marie Stuartovna. Anatomie (dramatu) vyhrála na festivalu OFFenzíva v Ostravě druhé místo (2019).
Studoval na pražské FAMU i DAMU, ale nějak nic nedokončil, byl členem Via Negativa Lab ve slovinské Lublani.
Ve své režijní tvorbě se věnuje jak aktualizovaným přepisům klasických dramat (Zlý jelen, Maryša mlčí, Utrpení mladého Werthera, 120 dnů Sodomy), tak imerzivnímu divadlo (Happy end v hotelu Chateu Switzerland, Marie Stuartovna. Anatomie dramatu, Bordel L’Amour), je autorem několika divadelních textů (Očistec si zaslouží každý, Něžná! či Finis coronat opus), věnuje se i oboru performance a dokumentárnímu divadlu (Po tvých hrobech šlapu).
V minulém roce uvedl osobitou adaptaci Sofoklovy Antigony pro městské divadlo v polském Walbrzychu a Shakespearova Hamleta v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích, premiéru vlastního textu Očistec si zaslouží každý i antickou tragédii Trójanky s ukrajinskými herečkami, které nalezly svůj azyl v ČR. Jeho zatím poslední premiérou byly Bergmanovy Šepoty a výkřiky v Horáckém divadle v Jihlavě. Český rozhlas uvedl hru Lidické ženy, kterou napsal i režíroval, a která byla vybrána na shortlist festivalu Europe Prix. V roce 2021 uvedl ve svém domovském divadle adaptaci románu Édouarda Louise Kdo zabil mého otce či zaktualizovanou podobu Klicperova Zlého jelena, vytvořil 5ti dílný on line seriál Osudy dobrého vojáka Švejka za světové pandemie, pro soubor Ensemble Damian režíroval první českou queer operu Poklad Arkádie s hudbou Tomáše Hanzlíka. V minulých letech hostoval jako režisér např. v Horáckém divadle v Jihlavě či režíroval světovou premiéru bestselleru Dánská dívka v Divadle Na Fidlovačce.
Během roku 2024 režíroval Mistrovskou lekci v Městském divadle Zlín, premiéroval vlastní text O polednách (jakožto poslední režii domovského uskupení Depresivní děti touží po penězích) se Zuzanou Bydžovskou, dále pak taktéž vlastní text Návrat krále pro Švandovo divadlo v Praze. S dramaturgyní Martou Ljubkovou adaptoval Teorému v Divadle v Dlouhé a nakonec uvedl premiérovou inscenaci Manhattan Project v Jihočeském divadle. Pro Český rozhlas napsal a natočil pohádku Polepšovna princezen.
Jakub Čermák se soustavně věnuje queer tematice z nejrůznějších úhlů pohledu, pracuje jak v podmínkách nezávislé scény, tak pro kamenné domy, je oceňovanou a nepřehlédnutelnou osobností českého alternativního divadla. Často křičí na herce a potom je mu to líto.
Program
- Červen 2025
- Červenec 2025
Název | Datum | Začátek | Konec | Místo | Volných míst | |||
Rozum a cit | Pá 20.6. | Začátek 21:30 | Konec 23:05 | Místo Otáčivé hlediště | Volných míst 0 | Detail inscenace | ||
Rozum a cit | So 21.6. | Začátek 21:30 | Konec 23:05 | Místo Otáčivé hlediště | Volných míst 0 | Detail inscenace | ||
Rozum a cit | Ne 22.6. | Začátek 21:30 | Konec 23:05 | Místo Otáčivé hlediště | Volných míst 20+ | Detail inscenace | ||
Rozum a cit | Út 24.6. | Začátek 21:30 | Konec 23:05 | Místo Otáčivé hlediště | Volných míst 20+ | Detail inscenace | ||
Rozum a cit | St 25.6. | Začátek 21:30 | Konec 23:05 | Místo Otáčivé hlediště | Volných míst 20+ | Detail inscenace | ||
Rozum a cit | Čt 26.6. | Začátek 21:30 | Konec 23:05 | Místo Otáčivé hlediště | Volných míst 20+ | Detail inscenace | ||
Rozum a cit | Pá 27.6. | Začátek 21:30 | Konec 23:05 | Místo Otáčivé hlediště | Volných míst 20 | Detail inscenace | ||
Rozum a cit | So 28.6. | Začátek 21:30 | Konec 23:05 | Místo Otáčivé hlediště | Volných míst 20+ | Detail inscenace | ||
Rozum a cit | Ne 29.6. | Začátek 21:30 | Konec 23:05 | Místo Otáčivé hlediště | Volných míst 20+ | Detail inscenace |
Název | Datum | Začátek | Konec | Místo | Volných míst | |||
Rozum a cit | Út 1.7. | Začátek 21:30 | Konec 23:05 | Místo Otáčivé hlediště | Volných míst 20+ | Detail inscenace | ||
Rozum a cit | St 2.7. | Začátek 21:30 | Konec 23:05 | Místo Otáčivé hlediště | Volných míst 20+ | Detail inscenace | ||
Rozum a cit | Čt 3.7. | Začátek 21:30 | Konec 23:05 | Místo Otáčivé hlediště | Volných míst 20+ | Detail inscenace | ||
Rozum a cit | Pá 4.7. | Začátek 21:30 | Konec 23:05 | Místo Otáčivé hlediště | Volných míst 20+ | Detail inscenace | ||
Rozum a cit | So 5.7. | Začátek 21:30 | Konec 23:05 | Místo Otáčivé hlediště | Volných míst 20+ | Detail inscenace | ||
Rozum a cit | Ne 6.7. | Začátek 21:30 | Konec 23:05 | Místo Otáčivé hlediště | Volných míst 20+ | Detail inscenace |
Repertoár

Manhattan Project
Stefano Massini
Strhující příběh vědců, kteří bojují s časem i vlastním svědomím
Vstupte do nitra fascinujícího a zároveň kontroverzního okamžiku lidské historie – vzniku první atomové bomby! Manhattan Project vás vezme přímo do centra dění, kde skupina geniálních vědců bojuje s časem, válečným konfliktem a morálními dilematy. Čekají vás napínavé debaty o vědě, etice i absolutní moci, oživené vtipnými dialogy vycházejícími ze samotné podstaty geniálních mozků. Energii ději dodávají i vizuálně strhující efekty a překvapivá choreografie. Sledujte známé historické postavy, jako Robert Oppenheimer, Leó Szilárd nebo Ed Teller, ocitající se na hraně svých sil a etických přesvědčení. Tato jedinečná inscenace nabízí příběh, kde každé rozhodnutí může změnit osud světa.
Upozorňujeme diváky, že v představení jsou užity rychlé světelné záblesky a kouřostroj. Dále se v představení kouří.
PřekladMarina Feltlová
RežieJakub Čermák
DramaturgieOlga Šubrtová
Scéna a kostýmy Pavlína Chroňáková

Rozum a cit
Jane Austenová, Olga Šubrtová, Martina Schlegelová
Romantický příběh ze „staré dobré Anglie“
20. 6. - 6. 7. 2025
Krásná a rozumná Elinor, ještě krásnější a divoká Marianna, dvě sestry, které vyrostly v přepychu na zámku, po smrti otce čelí tvrdému osudu. Majetek totiž podle prastarých zákonů zdědí jejich nevlastní bratr a ony se musí (i s matkou a nedospělou sestrou) vystěhovat do prostého venkovského domu. Jejich budoucnost je krajně nejistá – kdo bude stát o dívky bez věna? Navíc, když se obě tvrdohlavě touží vdát z lásky?
Ale to už se na scéně objevují pánové – plachý a vtipný Edward, statečný plukovník Brandon, okouzlující Willoughby a bohatý lord Kvido...Kouzelný kolorit románů Jane Austenové ožívá v krumlovské zámecké zahradě, jako bychom se vrátili o dvě století nazpět, do časů, kdy ještě existovaly příběhy velké romantické lásky...
Inscenace byla součástí programu divadelního festivalu Jižní Svéráz 2024, který se konal pod záštitou primátorky statutárního města České Budějovice.

Smolný pich aneb Pitomý porno
Radu Jude / Olga Šubrtová
Hořká komedie o jednom velkém průšvihu
Má i učitelka právo na intimní život?
Divadelní adaptace filmu oceněného Křišťálovým glóbem na festivalu v Karlových Varech a Zlatým medvědem na Berlinale. Příběh učitelky, která si s manželem natočila domácí porno, a to se dostalo na veřejnost. Má učitelka právo si ve volném čase dělat, co chce, nebo je učitelkou 24 hodin a její morální kredit musí být nenapadnutelný?
Znáte biblické „Kdo jsi bez viny, hoď kamenem“? Tím se ale naprostá většina pohoršených rodičů ani zdaleka neřídí.
Upozorňujeme, že inscenace obsahuje sexuální scény a explicitní vulgární výrazy, a proto ji doporučujeme pro věkovou kategorii 16+.
Inscenační program v online podobě najdete ZDE.
16+
RežieJakub Čermák
DramaturgieOlga Šubrtová
Scéna a kostýmyMartina Zwyrtek
Scéna a kostýmyPavlína Chroňáková

Hamlet
William Shakespeare
Tragédie
Život je boj. O lásku, o spravedlnost, o moc. Ale stojí to vůbec za to? Nebylo by mnohem jednodušší s tím jednou provždy skoncovat? Prostě usnout, spát… Nejslavnější tragédie všech dob v originálním pojetí Jakuba Čermáka.
Hamlet je první z inscenací v dramaturgické řadě "Klasika Na Půdě". Budeme v ní prozkoumávat slavná díla divadelní historie a číst je očima současných režisérů a dramatiků. Nejde nám o to je jen mechanicky aktualizovat, tak říkajíc obléknout postavy do současných kostýmů, ale objevit v nich živý obraz dnešní doby, najít témata, která mohou rezonovat se současným klubovým divákem. Vždyť už Hamlet říká, že smyslem divadla je "nastavit zrcadlo lidské povaze a době".
Divák se tedy musí připravit na to, že každá inscenace může být pro něj v něčem překvapivá. Možná nedostane to, co čeká, ale zato může objevit ve starých dílech myšlenky a emoce, které mu budou nečekaně blízké. A na chvíli se přes staletí vyklene most, který spojí lidskou zkušenost našeho publika a dávných velkých spisovatelů. Proto vstupte ti z vás, kdo mají otevřenou mysl...
Inscenační program v online podobě najdete ZDE.