Divadelní a operní režisér, příležitostný herec a performer, dramatik, frontman uměleckého gangu Depresivní děti touží po penězích, dramaturg pražské kulturní sluje Venuše ve Švehlovce.
Získal Cenu Divadelních novin za imerzivní projekt Happy end v hotelu Chateau Switzerland (2022), jeho text Očistec si zaslouží každý získal třetí místo na mezinárodní soutěži Dráma v Bratislavě (2022). Festival …příští vlna/ next wave… jej ocenil jako Osobnost roku (2020), získal Cenu české divadelní DNA za mimořádný přínos v oboru alternativního divadla na festivalu Malá inventura (2020), byl opakovaně nominován na Cenu Divadelních novin (2018, 2019, 2021). Jeho on line inscenace Memento (MOR) získala Cenu divadelní kritiky v kategorii “divadlo v karanténě” (2021). Jeho inscenace Marie Stuartovna. Anatomie (dramatu) vyhrála na festivalu OFFenzíva v Ostravě druhé místo (2019).
Studoval na pražské FAMU i DAMU, ale nějak nic nedokončil, byl členem Via Negativa Lab ve slovinské Lublani.
Ve své režijní tvorbě se věnuje jak aktualizovaným přepisům klasických dramat (Zlý jelen, Maryša mlčí, Utrpení mladého Werthera, 120 dnů Sodomy), tak imerzivnímu divadlo (Happy end v hotelu Chateu Switzerland, Marie Stuartovna. Anatomie dramatu, Bordel L’Amour), je autorem několika divadelních textů (Očistec si zaslouží každý, Něžná! či Finis coronat opus), věnuje se i oboru performance a dokumentárnímu divadlu (Po tvých hrobech šlapu).
V minulém roce uvedl osobitou adaptaci Sofoklovy Antigony pro městské divadlo v polském Walbrzychu a Shakespearova Hamleta v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích, premiéru vlastního textu Očistec si zaslouží každý i antickou tragédii Trójanky s ukrajinskými herečkami, které nalezly svůj azyl v ČR. Jeho zatím poslední premiérou byly Bergmanovy Šepoty a výkřiky v Horáckém divadle v Jihlavě. Český rozhlas uvedl hru Lidické ženy, kterou napsal i režíroval, a která byla vybrána na shortlist festivalu Europe Prix. V roce 2021 uvedl ve svém domovském divadle adaptaci románu Édouarda Louise Kdo zabil mého otce či zaktualizovanou podobu Klicperova Zlého jelena, vytvořil 5ti dílný on line seriál Osudy dobrého vojáka Švejka za světové pandemie, pro soubor Ensemble Damian režíroval první českou queer operu Poklad Arkádie s hudbou Tomáše Hanzlíka. V minulých letech hostoval jako režisér např. v Horáckém divadle v Jihlavě či režíroval světovou premiéru bestselleru Dánská dívka v Divadle Na Fidlovačce.
Jakub Čermák se soustavně věnuje queer tematice z nejrůznějších úhlů pohledu, pracuje jak v podmínkách nezávislé scény, tak pro kamenné domy, je oceňovanou a nepřehlédnutelnou osobností českého alternativního divadla. Často křičí na herce a potom je mu to líto.