Alena Pešková
V roce 1994 absolvovala na Taneční konzervatoři v Praze. Po jedné sezóně v Hudebním divadle Karlín přijala angažmá v baletu Divadla J. K. Tyla v Plzni. Od roku 1999 pracuje jako nezávislá tanečnice, choreografka a režisérka. Absolvovala mnohá zahraniční turné (Evropa, Japonsko, Jižní Amerika). Spolupracuje s mnoha divadly v Čechách i v zahraničí. Připravuje choreografie pro opery, muzikály, festivaly, vernisáže. Vytváří celovečerní balety na vlastní libreta (Maryša, Café Aussig, Periférie, Jessie a Morgiana, Louskáček, Krvavá svatba, Gustav Klimt, Popelka, Svěcení jara, Zkrocení zlé ženy, (S)tvoření bouře a jiné). Režíruje rovněž opery, z nichž jmenujme Bizetovu Carmen, Donizettiho Dona Pasquala, Verdiho Trubadúra. Je zakladatelkou nezávislého sdružení profesionálních tanečníků s názvem Ultra-minimal-ballet (UMB), s nímž nastudovala například inscenace: 5m2 (hudba Petr Wajsar), Jessie a Morgiana; Děvčátko se sirkami (hudba Gabriela Vermelho).
V letech 2010 až 2019 působila jako choreograf a šéf baletu Divadla F. X. Šaldy v Liberci. Dvakrát se ocitla v širší nominaci na cenu Thálie. Mezi její nejvýznamnější taneční role patří Marguerite Gautierová – Dáma s kaméliemi, Lisetta – Marná opatrnost, Rebecca – Carmina burana, Morgiana – Jessie a Morgiana, Titanie – Sen noci svatojánské, Pamina – Kouzelná flétna.
Její balet Zkrocení zlé ženy byl v roce 2019 oceněn Asociací baletních umělců cenou pro nejlepší baletní inscenaci. Za interpretaci rolí v jejích choreografiích se řada tanečníků stala laureáty ceny Thálie a dalších oborových ocenění.